Fiscale regularisatie is een must voor wie nog onaangegeven zwarte inkomsten of vermogen heeft

De fiscale regularisatie bestaat al sedert 2004, maar is meer dan ooit actueel. Sterker zelfs: wie ooit  zwarte inkomsten of vermogen genoot, zij het in het buitenland, zij het in België, en zich nadien niet (op de juiste manier) in regel stelde, moet zich realiseren dat hij/zij zich  in het oog van een perfecte storm bevindt die de Belgische regering zorgvuldig heeft opgebouwd.

Common Reporting Standards (CRS)

Lang geleden was de vraag of zwarte inkomsten en vermogen dat voornamelijk in het buitenland werd aangehouden aan het licht zouden komen.  Deze vraag hoeft vandaag geen antwoord meer: de Belgische  fiscus krijgt jaarlijks van meer dan 100 ander landen informatie over alle Belgen die in die landen inkomsten genoten (op basis van de zogenaamde Common Reporting Standards of CRS).  Onder deze landen zijn ook Luxemburg en Zwitserland begrepen, en zelfs verschillende zogenaamde meer exotische “belastingparadijzen” (klik hier voor de lijst met aangesloten landen).

Heeft u een bankrekening in het buitenland?  De Belgische fiscus wordt hiervan zonder dat hij hierom hoeft te vragen jaarlijks ingelicht.  Op deze wijze riskeren alle Belgen die vermogen in het buitenland bezitten en daar inkomsten uit verwerven terwijl ze dit vermogen en deze inkomsten niet aangeven, elk jaar om het voorwerp te worden van een fiscale controle.  Akkoord, de fiscus heeft niet de mankracht om iedereen jaarlijks te controleren, maar het enkele feit dat de fiscus jaarlijks een knipperlichtje boven uw aangifte ziet branden, is een jaarlijks weerkerend risico op controle.

Ultimate Beneficial Owner (UBO) 

Heeft u beslist om uw buitenlands vermogen in een constructie aan te houden?  Ook dan komt u in beeld bij de fiscus.  Op basis van de 4e Europese Antiwitwasrichtlijn zijn Europese vennootschappen sedert enige tijd verplicht om aan te geven welke natuurlijke personen hen controleren.

Het enkele feit dat uw buitenlandse bankrekening door een buitenlandse vennootschap wordt aangehouden zorgt er misschien nog steeds voor dat de Belgische fiscus op basis van de CRS niet wordt ingelicht over het bestaan van deze rekening.  Maar het feit dat u deze vennootschap controleert wordt wel niet langer verborgen gehouden.

Alhoewel de verplichting om de UBO’s aan te geven op dit ogenblik enkel voor Europese lidstaten geldt, is de vraag hoelang het nog gaat duren vooraleer dit ook van toepassing wordt op meer exotische constructies.  De met de regelmaat van de klok opduikende schandalen (zoals de Pandora papers) leggen steeds meer internationale druk op deze landen.

De preventieve witwaswet

Maar de grootste druk komt wellicht van uw eigen financiële instelling.

Op basis van de preventieve antiwitwaswetgeving is uw bankier, maar ook uw levensverzekeraar en beursinstelling al geruime tijd verplicht om een profiel van haar cliënteel op te maken, en telkens wanneer ze weten, vermoeden of redelijke gronden hebben om te vermoeden dat geldmiddelen, verrichtingen of pogingen tot verrichtingen verband houden met “witwassen van geld” zijn ze verplicht om hiervan aangifte te doen aan de Cel voor Financiële Informatieverwerking (CFI/CTIF).

Op basis hiervan zet de banksector al langer druk op buitenlands vermogen, en eist ze sedert enkele jaren dat vermogen dat uit het buitenland afkomstig is zuiver is. Ofwel kan u dit aantonen, zoniet dient u langs het Contactpunt voor Regularisaties te passeren voor een fiscale regularisatie.  De preventieve antiwitwaswetgeving, maar ook de strafrechtelijke verantwoordelijkheid die de banken mogelijks lopen wanneer ze meewerken aan fiscale fraude of het verbergen ervan (art. 505 Strafwetboek), doet de financiële instellingen steeds meer beslissen om kapitaal te weigeren, en zelfs om bankcliënten aan de deur te zetten.

De Circulaire 2021_12 van de Nationale Bank van België (NBB)

Deze druk wordt sedert juni 2021 bovendien omstandig verhoogd door de Nationale Bank van België.  In een Circulaire die van toepassing is op alle banken, verzekeraars en beursinstellingen die actief zijn op vlak van vermogensbeheer of die levensverzekeringsovereenkomsten met een eenmalige premie uitgeven (bv. TAK 21 en 23) en grote bedragen repatrieerden of repatriëren, verplicht de NBB het uitvoeren van een interne audit.

In deze interne audit dienen de banken (1) de procedures met betrekking tot repatriëring en fiscale regularisatie te beschrijven die zij over de jaren hebben hebben gehanteerd, en (2) om op basis van steekproeven tegen uiterlijk 30 juni 2022 een “lookback” uit te voeren over oude repatriëringen en fiscale regularisaties.  Wanneer uit deze oefening ‘aanzienlijke tekortkomingen’ blijven, dient de bank, verzekeraar of beursinstelling een proportioneel actieplan op te stellen tegen uiterlijk 30 september 2022.

De achterliggende reden van deze oefening bestaat er voornamelijk in om na te gaan of banken (vooral in de periode voorafgaand aan 2016) niet al te gemakkelijk kapitaal hebben gerepatrieerd waarvan enkel de inkomsten over de laatste 7 jaren werden aangegeven, maar waarvan de herkomst zelf niet werd onderworpen aan een fiscale regularisatie.

Deze oefening verloopt momenteel in een relatieve stilte, maar zal er bij menige financiële instelling toe leiden dat oude, onvolledig geregulariseerde dossiers, naar boven komen en wellicht reeds in de tweede helft van 2022 aan de CFI zullen worden gemeld.

De mogelijkheid om een fiscale regularisatie door te voeren loopt af op 31 december 2023

Reeds in het regeerakkoord van de regering De Croo werd tussen de coalitiepartners overeengekomen dat de mogelijkheid om nog een fiscale regularisatie aan te vragen via het Contactpunt voor Regularisaties op 31 december 2023 zou eindigen.

Dit voornemen werd inmiddels ook wettelijk verankerd in de Wet van 16 maart 2021.

 

Conclusie: de perfect storm

Het is duidelijk dat het samenspel van de hierboven vermelde overheidsmaatregelen, ervoor zorgt dat wie nog zwarte inkomsten of kapitaal heeft dat niet (volledig) werd geregulariseerd vanaf 2022 ernstig in de problemen dreigt te komen.

Dit kan tot 31 december 2023 nog vermeden worden door een dossier tot fiscale regularisatie in te dienen bij het Contactpunt voor Regularisaties.

 

Everest anti-fraud als uw partner

Ons kantoor begeleidde in de verschillende regularisatiegolven al honderden cliënten met een dergelijk probleem, en geniet bovendien een uitstekende reputatie op vlak van fiscale regularisatie.  Mr. Stijn De Meulenaer schreef verschillende publicaties over het thema, en geeft bovendien ook vaak lezingen en seminaries waarin hij – dikwijls met de Voorzitter van het Contactpunt voor Regularisaties – de mogelijkheden tot en noodzaak aan fiscale regularisatie toelicht.

Everest anti-fraud heeft er altijd voor gekozen om niet alleen de inkomsten, maar ook de herkomst van het kapitaal te onderwerpen aan een fiscale regularisatie, wat ervoor zorgt dat wij uw dossier op een geloofwaardige manier kunnen rechtzetten waar nodig.

Heeft u vragen?  Aarzel dan niet om ons vrijblijvend te contacteren via anti-fraude@everest-law.be.

Lees ook onze blog over “regularisatie van Belgisch kapitaal”