Hoe bedrijfsfraude efficiënt voorkomen?

Op 19 november 2019 kopte De Tijd met de veelzeggende titel “Fraude kost bedrijven gemiddeld 200.000 euro”.

Een door het adviesbureau BDO verrichtte enquête bij meer dan 200 Belgische bedrijven bracht aan het licht dat zowel kleine familiebedrijven en KMO’s als grote multinationals veel vaker met bedrijfsfraude te maken hebben dan doorgaans wordt aangenomen.  En bovendien: dat ook de schade die ze aangegeven opgelopen te hebben toch wel erg hoog ligt, met een gemiddelde van 200.000 euro op jaarbasis.

Verontrustwekkend daarbij is dat dit cijfer zich aftekent tegen een achtergrond waarbij er minder fraudegevallen worden gerapporteerd, wat logischerwijze betekent dat de omvang per fraudegeval is toegenomen.

Ook ons fraudedepartement stelt in haar dagelijkse praktijk vast dat de fraude die bij onze cliënten aan het licht komt steeds vaker goed georganiseerd is, en erop gericht is om op korte termijn grote schade te verrichten.  Vaak echter stellen we vast dat de focus van fraudebestrijding vooral gericht is op het voorkomen van fraude van buitenaf (de zogenaamde externe fraude).  Als bedrijfsleiders wordt gevraagd naar wat ze kunnen ondernemen tegen fraude, dan verwijzen ze niet zelden naar de inspanningen die ze leveren om hun IT-security te verbeteren.  Dergelijke systemen voorkomen vooral de indringing van derden in het bedrijf.

Wetenschappelijke lectuur toont nochtans aan dat de meeste misdrijven niet worden gepleegd door onbekenden, maar door personen uit uw directe omgeving.  Vertaald naar de bedrijfswereld betekent dit dat het grootste risico op fraude zich bevindt bij degenen waarmee u dagelijks werkt: personeel, management, leveranciers, … .  Ook dit kwam aan het licht in de enquête van het BDO, die aantoonde dat de aan het licht gekomen bedrijfsfraude in maar liefst 45% van de gevallen werd gepleegd door werknemers van de onderneming.

Interne bedrijfsfraude houdt u niet buiten door enkel de beveiliging van uw IT-systeem te verbeteren, maar wel door ervoor te zorgen dat er binnen uw bedrijf zowel preventief als repressief maatregelen worden ondernomen tegen bedrijfsfraude.  Ons fraudedepartement helpt u daarbij graag op basis van onze jarenlange ervaring bij verschillende zowel grote als kleine ondernemingen.

Wat kunnen wij voor u doen?

Samen met u gaan wij in eerste instantie na waar u op vandaag al staat op vlak van fraudebestrijding: aan de hand van een korte fraud audit bekijken wij wat u op vandaag al kan ondernemen tegen fraude.

Op basis van onze fraud audit adviseren wij u over wat beter kan, en begeleiden wij u desgewenst bij de implementatie van de stappen die wij in het vooruitzicht stellen (schrijven/aanpassen van een fraude policy, aanpassen arbeidsreglement, implementatie e-mail- en internetbeleid, GDPR-toets, …).

Belangrijk hierbij, zowel naar juridische afdwingbaarheid maar ook op vlak van fraudepreventie, is dat dit proces op een transparante wijze verloopt.  Op de manier creëert u meteen een fraud awareness binnen uw bedrijf, waardoor uw personeelsleden en management begrijpen dat het bedrijf aandacht besteedt aan bedrijfsfraude en hier streng tegen zal optreden.

Wenst u hierover meer informatie?  Contacteer ons dan vrijblijvend.